Sinterklaas brengt webwinkels 400 miljoen omzet

Webwinkels profiteren sterker van de komst van Sinterklaas dan verkopers in de fysieke winkelstraten. Uit onderzoek blijkt dat de goedheiligman wekelijks 73 miljoen euro in het laatje van webwinkeliers strooit.

Blauw Research bekeek voor belangenvereniging Thuiswinkel.org hoe de online omzetten zich in november ontwikkelden in de aanloop naar de komst van de kindervriend. De Rotterdamse vorsers constateerden dat Nederlanders deze weken tussen de 350 en 400 miljoen euro online uitgeven aan cadeaus.

Door het jaar heen bedraagt de weekomzet bij de ondervraagde groep 53 miljoen euro. Sinds 1 november ligt dat peil echter op 73 miljoen euro, een toename van 38 procent.

De sinterklaasperiode is daarmee verantwoordelijk voor 6 procent van de omzet van Nederlandse webwinkels. De gezamenlijke omzet komt naar verwachting namelijk op 6 miljard euro uit.

Opvallend is dat de totale detailhandel in Nederland in deze periode, dus ook in de fysieke winkelstraten, juist fors lager ligt. De omzet ligt tussen de 7 en 8 procent lager op 450 miljoen euro. Online maakt daar een kleine tien procent van uit.

Bij het onderzoek zijn leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets, buiten beschouwing gelaten.

De top vijf van online Sinterklaascadeaus bestaat uit:??

1. Kinderkleding
2. Mobiele telefoon
3. MP3-speler
4. Navigatieapparatuur
5. Digitale camera

In de VS stegen de digitale omzetten rondom ‘cyber monday’, wat het begin van de decembermaand markeert, met 5 procent ten opzichte van vorig jaar.